Jak budować wizerunek w Internecie?

Nazwisko to marka – po nim można rozpoznać człowieka, zakwalifikować go jako osobę pozytywną lub negatywą, obdarzyć zaufaniem lub wręcz przeciwnie, unikać w każdej możliwej sytuacji. Na swoje nazwiska pracują wielkie gwiazdy sportu i kina, politycy i biznesmeni. Dlaczego tego samego nie miałby robić każdy z nas?

Budowanie wizerunku w Sieci

W cyfrowym świecie 2. 0 budowa firmowej marki jest czymś oczywistym, ponieważ pozwala powiększać zyski i ma znaczący wpływ na rozpoznawalność firmy wśród klientów. Nie inaczej jest w przypadku osoby prywatnej, która na budowaniu swojego osobistego wizerunku również może bardzo wiele zyskać.

1. Dlaczego warto go budować?

Przy umiejętnie prowadzonej strategii i kampanii wizerunkowej zyski są dwojakie: materialne (zarobki, możliwość współpracy) oraz niematerialne (rozpoznawalność, sława). Inwestorzy i sponsorzy o wiele chętniej zawiązują współpracę z osobami, które są w swojej branży (ale nie tylko!) rozpoznawalne i kojarzone pozytywnie. Większą siłę przebicia i trafienia do odbiorców zawsze będzie miała osoba, z którą ci właśnie odbiorcy czują dodatkową więź, której zachowanie sobie cenią i której mogą zaufać. Także pracodawcy poszukując pracowników, zwłaszcza na stanowiska wysokiego szczebla, sięgają do Internetu w celu sprawdzenia opinii o potencjalnym kandydacie. Zapewnienie sobie pozytywnego wizerunku w Sieci jest więc niejako podstawą także w kontekście rozwoju własnej kariery.

2. Kiedy należy to zrobić?kiedy budować wizerunek?

Odpowiedź jest prosta: jak najwcześniej. Proces budowania swojej marki, swojego internetowego wizerunku nie trwa bowiem kilku dni, ale jest zadaniem wymagającym i długotrwałym. Na wizerunek pracuje się ponadto cały czas; nie można osiąść na laurach po pierwszym sukcesie, szczególnie że nie jesteśmy jedyni: nad swoją marką pracują też setki albo i tysiące osób, które działają w identycznej branży lub niszy tematycznej i stanowią naszą potencjalną konkurencję.

3. Jak się do tego zabrać?

Wracając do korzeni, czyli zaczynając od analizy samego siebie. Pierwszym krokiem jest wypisanie swoich mocnych i słabych stron, a następnie budowanie wizerunku na tych pierwszych (prezentacja swoich umiejętności, talentów, osiągnięć) oraz maksymalne niwelowanie skutków tych ostatnich (ćwiczenia słownictwa, poprawa ogólnej prezencji, walka z nałogami). Krok drugi to poznanie rynku i odbiorców, od których się kierujemy: inaczej będzie wyglądało budowanie osobistego wizerunku, jeśli chcemy trafić do docelowej grupy odbiorców, którą będzie młodzież, a inaczej, jeśli tą grupą będą osoby starsze lub właściciele firm i korporacji.

Narzędzia do budowy wizerunku w Internecie

Sieci społecznościowe są absolutną potęgą w dzisiejszych czasach, gdy ludzie coraz częściej wolą zaglądać do swoich smartfonów, tabletów i laptopów, niż do prasy papierowej, nie mówiąc już o włączeniu telewizora czy radia. Nowoczesne medium numer jeden to Internet, a wraz z nim cała gama przeróżnych narzędzi, dzięki którym budowanie osobistego wizerunku jest znacznie prostsze niż piętnaście lat temu. Budując PR dla swojego nazwiska i swojej osoby w Internecie należy umiejętnie z nich korzystać: dobierać w taki sposób, aby trafić w odpowiedni target i maksymalnie go wykorzystać. Jakich środków używa się najczęściej?

1. Blog i strona www

W Internecie można zaprezentować siebie na wiele różnych sposobów, ale niewątpliwie najprostszym i najskuteczniejszym jest własna witryna www lub prowadzony przez siebie blog. To za pośrednictwem takich miejsc można przekazać odbiorcy najważniejsze informacje o sobie, pokazać się z jak najlepszej strony i przede wszystkim pozwolić się poznać. W dobie Internetu nikt nie lubi ludzi anonimowych: imię, nazwisko albo chociaż nick to cechy, które charakteryzują konkretną osobę i sprawiają, że łatwiej jej zaufać. Budując swój wizerunek nie można więc stawiać na anonimowość, ale należy się odsłonić na tyle, aby odbiorca mógł nas poznać i nam zaufać, a blog lub strona internetowa znacznie to ułatwiają.

2. Kanał na YouTube

Obecne społeczeństwo opiera się już nie na słowie czytanym, ale na obrazie, dlatego nic nie przemawia do niego równie szybko i konkretnie, jak właśnie ruchomy obraz. Wielu współczesnych celebrytów wypromowało się dzięki prowadzeniu kanału na serwisie YouTube. Videoblogi, transmisje na żywo albo autorskie filmiki w ogromnym stopniu wpływają na budowanie swojej osobistej marki, ponieważ czynią nas osobami rozpoznawalnymi i znanymi. Internauci zaczynają najpierw kojarzyć kanał, następnie autora i wchodzą z nim w różne interakcje: poprzez system komentarzy pod filmami lub inne kanały, które można im udostępnić – profile na Facebooku, Instagramie, Snapchacie, Twitterze.

3. Instagram

Najczęściej jest uzupełnieniem dwóch powyższych narzędzi, ale niekiedy może być nawet głównym sposobem na budowie swojej pozycji w Sieci i osobistego wizerunku. Instagram jest miejscem, w którym prócz systemu komentarzy można się również dzielić z innymi internautami swoimi „znaleziskami”, przesyłać je dalej i dzięki temu popularyzować profil oraz jego autora. Budując wizerunek dzięki Instagramowi trzeba jednak być ostrożnym: niezwykle ważna jest tu zewnętrzna prezencja, ale również utrzymywanie stałego kontaktu ze swoimi odbiorcami.

4. Facebook

Ostatnim, ale bynajmniej nie najmniej ważnym narzędziem jest Facebook z całą gamą przeróżnych możliwości, jakie ze sobą niesie. Interakcja z odbiorcami, możliwość swobodnego zaprezentowania swojej osoby, prowadzenia kampanii promocyjnych i reklamowych (w tym różnorodnych konkursów), opcja założenia profilu prywatnego, strony typu fanpage lub grupy dyskusyjnej to tylko kilka z podstawowych elementów wykorzystywanych do budowy wizerunku w Sieci przez ten rodzaj social media.
To właśnie na Facebooka najczęściej zaglądają przyszli pracodawcy szukając dodatkowych informacji o potencjalnym kandydacie. Dlatego stawiając na rozwój swojego wizerunku i PR w Internecie trzeba zapomnieć o ustawianiu na zdjęciu profilowym „śmiesznych” obrazków albo własnych zdjęć, które prezentują nas w nie do końca pozytywnym świecie. Profil powinien być uzupełniony w sposób profesjonalny (unikanie mało poważnych ustawień jak „Szlachta nie pracuje” w polu praca albo „Wyższa szkoła lansu i bansu” w polu wykształcenie), chociaż nie ma przymusu podawania wszystkich swoich danych. Wręcz przeciwnie, publiczne obnoszenie się ze swoimi poglądami politycznymi, wyznaniem albo orientacją seksualną nie jest najczęściej mile widziane.

Drobne zmiany, wielkie zyski

Powyższe przykłady to zaledwie wierzchołek góry lodowej, na którą należy się wspiąć podczas procesu budowania własnego wizerunku w Internecie. Warto też pamiętać o innych, pozasieciowych zmianach, które mogą mieć na to wpływ: zmiana w stylu życia, poprawa wyglądu i wizerunku oraz osobistej prezencji, odmiana w stylu ubierania się czy przede wszystkim wysławiania. Nierzadko to właśnie takie detale, o których się zapomni, mogą decydować o tym, jak finalnie będziemy odbierani przez internetową społeczność.

Copyrights 2017 Artur Ścibisz ™